Стон

Пейо Яворов

Стон

На Лора

Душата ми е стон. Душата ми е зов. Защото аз съм птица устрелена: на смърт е моята душа ранена, на смърт ранена от любов... Душата ми е стон. Душата ми е зов. Кажете ми що значат среща и разлъка? И ето аз ви думам: има ад и мъка - и в мъката любов!

Миражите са близо, - пътя е далек. Учудено засмяна жизнерадост на неведение и алчна младост, на знойна плът и призрак лек... Миражите са близо, - пътя е далек: защото тя стои в сияние пред мене, стои, ала не чуе, кой зове и стене, - тя - плът и призрак лек!

Жанр: няма специфични жанрови особености

Основна тема: любовта, осмислена като катарзисно изживяване.

Кратък анализ: Яворов пише стихотворението „Стон“ в края на живота си, когато вече жена му Лора не е между живите. Поетът се намира в гранично състояние, чийто еквивалент е миражът – състояние на несигурност, на илюзорност, на заблуда, на тревожност.

Основни тематични мотиви: любов и страдание, плът и безплътие (дух, сянка), мъка и щастие, земно и отвъдно, светлина – мрак.

Художествени образи:
1. Лирическият аз – обреченият на духовна мисия поет е безсилен да се откъсне от земните страсти. Душата му е едновременно и стон, и зов. Но този зов остава нечут. Унищожителната стихия, наречена любов, нанася на сърцето му дълбоки рани. Лирическият аз търси отговори на вечните екзистенциални въпроси, свързани с духовното „сливане“ и „разделяне“. Истинската любов може да бъде осъзната само когато е родена от мъката.
2. Любимата -  дематериализиран, безплътен образ. Като персонаж от отвъдния свят любимата е озарена от светлината, но „разликата“ е вече реалност. Съдбата е неумолима. Любимата жена се визуализира само чрез трансцедентното си присъствие – като приказно сияние. Тя е чужда на всичко земно, затова и не чува стенанията на страдащия поет

Художествени изразни средства:
а. Повторение
б. Метафора и инверсия

Ако информацията ви беше полезна, моля харесайте и споделете:

Всички произведения на Пейо Яворов

Аудио творби за матура по БЕЛ

Най-четени произведения

Най-малко четени произведения